2.1 HALA TUJU PENDIDIKAN ERA MASYARAKAT MELAYU TRADISIONAL
Hala tuju perkembangan
pendidikan di Malaysia semasa era masyarakat tradisional hanya berlandaskan
kepada sebuah keperluan bagi melangsungkan kehidupan sahaja bagi masyarakat
ketika itu. Oleh itu, terdapat beberapa aspek hala tuju pendidikan semasa era
masyarakat melayu tradisional iaitu terdiri daripada aspek adat, adab dan
warisan, aspek agama Islam, aspek undang-undang dan peraturan, aspek patriotisme, aspek komunikasi dan aspek masyarakat.
Jenis |
Huraian |
Adat, adab & warisan |
Merupakan salah
satu bentuk pendidikan yang berkisar kepada pembelajaran secara turun temurun
yang diwariskan kepada generasi yang seterusnya. Berdasarkan
proses pembelajaran untuk melahirkan insan yang bertanggungjawab,
berkemahiran, berkebolehan dari segi teknik dan praktikal. Masyarakat
melayu ketika ini mementingkan nilai, budi bahasa dan adab sopan. Oleh itu,
ibu bapa memainkan peranan penting dalam mendidik anak-anak terutamanya
semasa berada di rumah. Dari segi
keselamatan, masyarakat melayu ketika itu juga menerapkan ilmu pertahanan
diri seperti ilmu persilatan. Masyarakat
ketika itu juga menjalankan aktiviti ekonomi seperti memburu, bertani,
bertukang dan menangkap ikan demi kelangsungan hidup. ·
·
Masyarakat juga
berpegang kuat kepada adat resam yang mana kaum perempuan tempatnya di dapur
dan menguruskan hal rumah tangga manakala kaum lelaki menjadi ketua keluarga
dan berhak mendapatkan pendidikan yang lebih tinggi.
|
Agama Islam |
Ibu bapa, tuan
guru, lebai, tokoh agama (saudagar, pedagang & pendakwah Islam
(Timur Tengah) bergelar sayyid, sheikh dan maulana memainkan peranan dalam
penyebaran islam dalam masyarakat melayu tradisional ketika itu. · Masyarakat ditekankan dengan pengajaran ilmu fardu ain dan fardu
kifayah bersumberkan Al-Quran, Al-Hadis serta kitab-kitab dari tanah arab. · Perkembangan pendidikan ini dapat dibuktikan dengan penubuhan
madrasah, masjid atau sekolah pondok untuk mempelajari ilmu agama dengan
lebih luas. · Masa pembelajaran agama dijalankan pada waktu
petang dan malam sahaja.
|
Undang-undang & peraturan |
Ditubuhkan bertujuan untuk menjaga keamanan dan keselamatan
masyarakat. · Terbahagi
kepada dua iaitu: 1. Hukum Kanun Melaka - Perundangan ini merupakan satu kanun mengenai
moraliti dan keadilan, menghormati tradisi dan struktur sistem kekeluargaan. - mengandungi unsur melayu iaitu hukum adat dan
juga hukum islam - terkandung juga 44 fasal yang meliputi
persoalan adat. 2. Undang-undang Laut Melaka : - merangkumi
perkara berkaitan dengan laut seperti peraturan pelayaran, tatacara
jual beli di atas kapal bidang kuasa nakhoda serta tanggungjawab pegawai
kapal.
- digubal bagi menjaga keselamatan anak-anak
kapal dan pedagang yang berdagang dengan kapal.
|
Patriotisme |
Bertujuan melahirkan
rakyat yang setia dan mendaulatkan raja. · Masyarakat melayu telah mengamalkan
nilai-nilai patriotisme iaitu semangat setia kepada raja dan pemerintah bagi
mewujudkan kedaulatan, kekuatan, kestabilan dan keluasan empayar kerajaan. |
Komunikasi |
Pada ketika ini tradisi
penulisan berkembang dengan giatnya hasil pengenalan tulisan jawi manakala
Bahasa melayu sedang mengalami proses transformasi sebagai Bahasa ‘lingua
franca’. · Dalam urusan pentadbiran, Bahasa melayu kerap
digunakan dalam urusan rasmi, membina hubungan diplomatik, berdagang dan
sebagainya sehingga diangkat sebagai Bahasa ‘lingua franca’. |
Masyarakat |
Kewujudan masyarakat
majmuk semasa kesultanan melayu Melaka adalah antara satu faktor kegemilangan
empayar tersebut ketika itu. · Masyarakat majmuk dalam kesultanan
melayu melaka boleh menjadi model utama kesepaduan dalam multietnik. · Masyarakat melayu ketika itu terdiri
dari pelbagai jenis keturunan seperti Melayu, Bugis, Jawa, Kampar, Rawa,
Minang, Mandailing dan lain-lain.
|
Comments
Post a Comment