2.3 HALA TUJU PENDIDIKAN ERA PASCA MERDEKA
HALA TUJU PENDIDIKAN ERA PASCA MERDEKA
Laporan Rahman Talib (1960) |
Bertujuan
memperkukuhkan lagi saranan pada Penyata Razak. Terdapat empat aspek penting: • Menjadi titik permulaan
ke arah pelaksanaan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar utama . • Mewujudkan sistem
peperiksaan persekolahan yang sama walaupun berlainan bahasa di peringkat
rendah, menengah,dan menengah atas. • Memberi penekanan kepada
pendidikan teknik dan vokasional untuk keperluan tenaga mahir. • Memberi penekanan kepada
pendidikan moral dan keagamaan untuk keperluan kerohanian sebagai teras. Reformasi
struktur: • Pelajaran
di sekolah rendah adalah percuma • Sekolah
rendah menjadi sekolah kebangsaan dan jenis kebangsaan. • Persekolahan
9 tahun. • Murid
naik darjah secara automatik. • Penekanan
kepada Pendidikan Agama Islam bagi keperluan rohani. • Pendidikan
akhlak dititikberatkan. |
Akta Pelajaran 1961 |
-
Menegaskan
matlamat utama dasar pelajaran ialah untuk menubuhkan sistem pelajaran yang
boleh memenuhi keperluan negara dan menggalakkan pembangunan
ekonomi,sosio-budaya serta politik di samping menjadikan Bahasa melayu
sebagai Bahasa kebangsaan. -
Hasrat utama
ialah untuk menyatupadukan kaum yang ada di Malaysia. Bahasa tamil dan cina diajar dengan 2 syarat: • Jika ada
permintaan dari 15 orang ibu bapa • Jika
didapati praktik |
Laporan Hussein Onn(1971) |
Jawatankuasa
laporan ini diketuai oleh Tun Hussein Onn yang menjadi Menteri Pelajaran
ketika itu. Tujuan: ·
Mengkaji semula Dasar Pendidikan Negara
ketika itu. ·
Menyediakan pendidikan dasar bagi semua
kanak-kanak dalam lingkungan umur bersekolah(dapat ditampung dalam sekolah
aliran Melayu,Inggeris,Cina, dan Tamil) Perubahan: ·
Bahasa Melayu menggantikan Bahasa Inggeris
secara berperingkat di sekolah-sekolah aliran Inggeris . ·
Bahasa Inggeris dijadikan bahasa kedua
kerana bahasa inggeris merupakan bahasa antarabangsa yang penting dan
penguasaan dalam bahasa ini boleh meningkatkan pembangunan negara. ·
Bahasa Inggeris diwajibkan di semua sekolah
kerana kepentingannya di peringkat tinngi dan dalam perdagangan serta hal
ehwal antarabangsa. ·
Masa mengajar Bahasa Inggeris ditambah ·
Guru-guru diberi latihan untuk mendapatkan
hasil yang lebih baik. |
Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979) |
Laporan ini telah dipengerusikan oleh Tun
Dr Mahathir. Tujuan: ·
mengkaji semula matlamat-matlamat dan
keberkesanan sistem pendidikan yang diamalkan ketika itu. ·
memastikan
sistem pendidikan memenuhi matlamat negara untuk melahirkan masyarakat yang
bersatu, berdisiplin dan terlatih. ·
mencapai
perpaduan negara dalam masyarakat berbilang kaum. Kandungan: • Fokus
diberikan kepada pendidikan asas 3M, iaitu membaca, menulis dan mengira. • Kedudukan
Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dikekalkan. • Tumpuan
diberikan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin
yang diingini. • Peluang
melanjutkan persekolahan ditambah daripada 9 tahun ke 11 tahun. -
Sekolah rendah -
Sekolah menengah (Menengah rendah & Menengah atas) • Pendidikan
menengah atas dibahagikan kepada dua jurusan,
iaitu akademik dan vokasional. |
Rang Undang-Undang Pendidikan (1995) |
·
Rang
undang-undang adalah cadangan pembentukan atau penggubalan undang-undang
baru yang dibentuk melalui perundangan yang masih belum diluluskan dan
diberikan perkenan diraja, ·
Selepas rang
undang-undang diluluskan barulah ia menjadi akta. Kandungan: • Dasar
Pendidikan • Kurikulum:
KBSR &KBSM • Pendidikan
bertaraf dunia • Falsafah
Pendidikan Kebangsaan diwartakan menggantikan Falsafah Pendidikan Negara |
Akta Pendidikan 1996 • Satu bentuk perundangan
yang lengkap • Pembaharuan dari Akta
Pelajaran 1961 |
·
Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dijadikan landasan dalam penggubalan Akta ini. ·
Sistem
Pendidikan kebangsaan dimantapkan. ·
Meliputi semua
peringkat persekolahan( peringkat pra sekolah hingga peringkat tinngi) dan
kategori sekolah ( kerajaan,bantuan kerajaan dan swasta). ·
Bahasa
kebangsaan diperkukuh kedudukannya sebagai bahasa pengantar utama dan sebagai
matapelajaran wajib dalam sistem Pendidikan kebangsaan. ·
Kurikulum
kebangsaan dan peperiksaan adalah seragam untuk semua kategori sekolah. ·
Pendidikan Islam
diperluas kepada murid-murid islam di semua kategori sekolah. ·
Pendidikan
prasekolah diperluas ·
Pendidikan
teknik dipertingkatkan di sekolah menengah teknik dan politeknik. ·
Pendidikan guru diperkukuh
dengan adanya peruntukan yang membolehkan Kementerian Pendidikan mengadakan
program pendidikan guru di peringkat sijil,diploma,ijazah secara berkembar. ·
Pendidikan khas
diberi perhatian lebih dengan adanya peruntukan yang cukup bagi pendidikan
tersebut. ·
Pendidikan
swasta diperkembangkan ke arah lebih sistematik dengan adanya peruntukan yang
spesifik bagi mengawal taraf pendidikan dan perjalanan institusi tersebut. |
Comments
Post a Comment