2.4 ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA SEMASA & MASA DEPAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA
ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA SEMASA & MASA DEPAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA
2.4.1 AKSES PENDIDIKAN
·
Anak-anak di Malaysia mendapat hak
sama rata.
·
Kementerian Pendidikan Malaysia telah
berusaha mengurangkan jurang perbezaan di dalam sistem pendidikan.
·
KPM telah memberi peruntukan RM 1
billion :
1) Keluarga miskin
2) Golongan kurang upaya
Melalui program pembangunan pendidikan dalam usaha
menangani ketaksamaaan pendidikan di Malaysia.
Antaranya:
1) Rancangan Makanan Tambahan (RMT)
2) Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
3) Asrama Harian
2.4.2 EKUITI PENDIDIKAN
·
Mengurangkan jurang pendapatan, sosioekonomi dan
gender dalam kalangan pelajar di bandar dan luar bandar.
·
Contoh jurang gender:
1) Di pusat
pengajian tinggi, kebanyakan ruang dan peluang telah didominasi oleh golongan
perempuan.
Faktor terjadi kemungkinan kerana isu minat pelajar
terhadap mata pelajaran dan isu pencapaian akademik pelajar perempuan lebih
baik berbanding pelajar lelaki.
·
Antara cadangan penyelesaian:
1) Guru haruslah
mengetahui kaedah dan pendekatan pengajaran yang lebih kreatif dan inovasi.
2) Kursus
pendidikan guru haruslah memberi fokus dalam perbezaan gender.
3) Kerajaan
haruslah mengadakan ceramah di sekolah untuk menggalakkan pelajar lelaki
melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.
2.4.3 KUALITI PENDIDIKAN
·
Melonjakkan pencapaian negara dalam kelompok
teratas dalam pentasiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA dalam masa 15
tahun.
·
Menghasilkan kualiti pendidikan bertaraf dunia.
Antara langkahnya:
1) Mewujudkan
Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT).
2) Begitu juga dengan
penggredan universiti sebagai langkah positif dan menunjukkan komitmen kerajaan
untuk meningkatkan kualiti pendidikan tinggi selaras dengan wawasan pendidikan
bertaraf dunia.
2.4.4 PERPADUAN
·
Menghargai nilai, budaya dan pengalaman dari
pelbagai kaum dan etnik dapat diterapkan kepada pelajar.
·
Pendidikan menjadi alat membentuk perpaduan kaum.
·
Langkah yang diambil oleh kerajaan untuk
mengeratkan perpaduan antara kaum :
-
Pengunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa
pengantar,
-
Penggunaan satu bahasa perhubungan dan persefahaman
di antara kaum dapat diwujudkan tanpa menimbulkan rasa curiga.
2.4.5 KECEKAPAN SISTEM
·
Memastikan kecekapan sistem pendidikan ke arah
keberhasilan pengajaran guru dan kemenjadian pelajar-pelajar pada masa
kini. Kecekapan penyampaian, kawalan dan pengurusan menentukan
keberhasilan pendidikan.
·
Penyediaan pengajaran guru yang cekap menerusi
latihan guru yang professional dapat melahirkan pelajar-pelajar yang berkualiti
untuk negara.
Comments
Post a Comment