2.2 ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PENJAJAHAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA
ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PENJAJAHAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA
1) Matlamat Pendidikan
Mengukuhkan ‘Dasar pecah dan perintah’ bagi membolehkan Inggeris terus
mengekalkan kuasa, menguasai ekonomi dan meluaskan penyebaran agama Kristian.
2) Jenis Pendidikan
Pendidikan formal diperkenalkan :
· Sekolah
mula dibangunkan mengikut lokasi kaum.
· Kurikulum,
buku teks, peperiksaan dan pengajar mengikut negara asal dilaksanakan.
3) Institusi
Sekolah vernakular diwujudkan.
4) Kurikulum
· Sekolah
Melayu : menekankan pelajaran membaca, mengarang, latihan jasmani, ilmu
kira-kira dan Kemahiran Hidup.
· Sekolah
Inggeris : menyediakan pelajaran untuk peperiksaan Cambridge Overseas
School Certificate dan menawarkan mata pelajaran Sains, Ilmu Alam,
Sejarah Eropah dan Matematik.
· Sekolah
Cina : Kurikulum yang dijalankan ialah Hafalan Klasik Lama, Lukisan, Nyanyian,
Ilmu Alam dan Moral. Kerajaan Manchu mula memberi bantuan kewangan kepada
pendidikan orang Cina di Tanah Melayu untuk menyebarkan ideologi kepada
pelajar-pelajar.
Rumusan :
Metafizik Epistemologi Aksiologi Menghakis kuasa mutlak
pribumi (politik, ekonomi dan sosial) Pendidikan vernakular Keagungan tamadun barat Kewujudan undang undang
penjajah untuk kekal kuasa Pendidikan formal Nilai berbentuk subjektif Mengagung budaya dan
warisan penjajah Deskriminasi pendidikan Perbezaan status sosial Fahaman metarial Liberalisasi pendidikan Pelbagai budaya
Comments
Post a Comment