2.2 ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PENJAJAHAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA

ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PENJAJAHAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA 



1) Matlamat Pendidikan

Mengukuhkan ‘Dasar pecah dan perintah’ bagi membolehkan Inggeris terus mengekalkan kuasa, menguasai ekonomi dan meluaskan penyebaran agama Kristian.

 

2) Jenis Pendidikan

Pendidikan formal diperkenalkan :

·         Sekolah mula dibangunkan mengikut lokasi kaum.

·         Kurikulum, buku teks, peperiksaan dan pengajar mengikut negara asal dilaksanakan.

 

3) Institusi

Sekolah vernakular diwujudkan.

 

4) Kurikulum

·         Sekolah Melayu : menekankan pelajaran membaca, mengarang, latihan jasmani, ilmu kira-kira dan Kemahiran Hidup.

·         Sekolah Inggeris : menyediakan pelajaran untuk peperiksaan Cambridge Overseas School Certificate dan menawarkan mata pelajaran Sains, Ilmu Alam, Sejarah Eropah dan Matematik.

·         Sekolah Cina : Kurikulum yang dijalankan ialah Hafalan Klasik Lama, Lukisan, Nyanyian, Ilmu Alam dan Moral. Kerajaan Manchu mula memberi bantuan kewangan kepada pendidikan orang Cina di Tanah Melayu untuk menyebarkan ideologi kepada pelajar-pelajar.


Rumusan :

Metafizik

Epistemologi

Aksiologi

Menghakis kuasa mutlak pribumi (politik, ekonomi dan sosial)

Pendidikan vernakular

Keagungan tamadun barat

Kewujudan undang undang penjajah untuk kekal kuasa

Pendidikan formal

Nilai berbentuk subjektif

Mengagung budaya dan warisan penjajah

Deskriminasi pendidikan

Perbezaan status sosial

Fahaman metarial

Liberalisasi pendidikan

Pelbagai budaya




Comments

Popular posts from this blog

2.3 HALA TUJU PENDIDIKAN ERA PASCA MERDEKA

2.4 ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA SEMASA & MASA DEPAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA